Redaktor u prof. Milana S. Ďuricu
Kritický pohľad na politickú
situáciu Slovenska
Redaktor: Pán profesor,
vieme, že ste žili vo viacerých európskych štátoch, kde ste boli aj verejne
činný nielen ako historik a politológ, ale aj v rozličných verejných
štruktúrach a organizáciách. Na Slovensku dnes dochádza k zrýchlenému
rozptylu národnej politickej scény. Ako to vnímate?
Ďurica: Každý rozhľadený
pozorovateľ registruje evidentný fakt, že slovenská politická scéna rapídne
tratí svoj národný charakter, a tón jej udávajú ideologické smery, ktoré
vychádzajú z celkom odlišných základných koncepcií, než boli a sú
tradičné slovenské národné a kresťanské orientácie spoločenského života.
Novšie prieskumy verejnej mienky naznačujú, že politické subjekty, ktoré možno
pokladať aj v najširšom zmysle za národne a kresťansky orientované,
dnes predstavujú menej ako 30 % občanov, zatiaľ čo v roku 1992 mali
sympatie citeľne vyše 50 % voličov. Priemerná strata voličských preferencií
týchto politických strán a hnutí prevýšila 40 %, u niektorých
jednotlivo prevýšila aj 50 %
z pôvodného stavu. A čo považujem za najnebezpečnejšie je to, že táto zostupná
krivka už vyše desať rokov, teda možno povedať dlhodobo, si zachováva tento
negatívny ráz, ktorý nadobúda charakter konštanty.
Príčin je v tom veľa: tak vnútorných,
ako hlavne vonkajších. Osobne za najdôležitejšiu príčinu toho stavu
pokladám všeobecný nedostatok politickej
kultúry tak vo vnútri jednotlivých politických subjektoch, ako aj v celom
štátnom zriadení. Mám dojem, že tu aj po relatívnych zmenách z roku 1990
sa udržujú mnohé chakteristické znaky niekdajšej monolitickej, diktátoriálnej
štruktúry. Najjasnejšie sa to prejavuje
napríklad v tom, že keď politický subjekt pri voľbách „prepadne“
tým, že stratí aj vysoké percento svojich predošlých voličov, nikto z toho
nesťahuje náležité dôsledky, ale všetko
beží ďalej tak, ako predtým, ba neraz od zlého k horšiemu.
V demokratických štátoch je etickým záväzkom a prakticky nepísaným,
ale praxou ustáleným zákonom, že aj po
strate iba 2-3 % voličských súhlasov vedenie takejto strany odstúpi
a nechá sa vymeniť novou garnitúrou.
Toto umožňuje aj rýchlu regeneráciu strany, ktorá neraz v krátkom
čase zistené chyby napraví a získa si nové sympatie voličov. A nijako
to nevylučuje, že po novej skúsenosti sa môžu vrátiť do čela organizácie jej
predošlí vedúci. Ide o dynamiku vývoja a hľadanie optimálnych
riešení.
Ďalšou dôležitou príčinou je morálny aspekt
vedúcich osobností. Nemožno sa hlásiť ku kresťanskému dedičstvu národa, ale potom
v politickej praxi lavírovať medzi najrozličnejšími postojmi tak
v oblasti duchovných, ako aj hmotných záujmov. Kristovo „Nikto nemôže
slúžiť dvom pánom“ práve v politike platí azda tvrdšie, než v iných
životných oblastiach. Ináč sa to prv alebo neskôr škaredo pomstí, a to
s následkami nielen pre osobu, ale aj pre celé spoločenské zoskupenie.
Nie menšiu váhu majú aj vonkajšie tlaky. Štát
a národ takých štatistických rozmerov, ako je Slovensko, nikdy nedosiahne
toľko samostatnosti, ktorá vyžaduje aj primeranú hodpodársku a vojenskú
silu, aby mohol vylúčiť politický vplyv zainteresovaných mocností. Otázkou je iba, či jeho predstavitelia majú
dosť politickej kultúry, medzinárodných rozhľadov, morálnej sily a vysokej
diplomatickej zručnosti, aby dokázali dopady
týchto vonkajších zásahov mierniť a
inteligentne kompenzovať výhodami, ktoré pre mocných sú maličkosťou, ale
pre malý národ môžu znamenať značné hodnoty. V tomto niektorí slovenskí
politici by si mali spomenúť na ruské príslovie o teľati, čo sa pasovalo
s košatým dubom.
Redaktor: Akú predstavu máte
na vyriešenie tejto situácie?
Ďurica: Na všetky spoločenské
krízy je možné a potrebné hľadať riešenia. Lebo krízy su zapríčinené
ľuďmi, osobami. Preto aj riešenie sa musí hľadať v osobách. Osoby, ktoré
vo vedúcich funkciách evidentne sklamali, či už pre vlastnú neschopnosť, alebo
z akýchkoľvek iných príčin (ktorých môže byť veľa a nie vždy je ľahko
ich identifikovať, ba niekedy to nemusia byť vôbec osobné nedostatky alebo
omyly), mali by nájsť morálnu silu, aby si to uznali a stiahli z toho
konzekvencie, aké som hore naznačil. Ak by to nedokázali, tak je zase len na
ľuďoch, na tých osobách, ktorým leží na srdci blaho národa a danej
organizácie, aby svojimi rozhodujúcimi hlasmi zverili vedenie novým ľuďom, pri
ktorých výbere musia mať na zreteli vyššie spomenuté intelektuálne
a morálne kvality. Bezpečným kritériom sú tu volebné výsledky. Ale aj
medzinárodný rozhľad nás poučuje,
že v súčasnosti je takmer nemožné, aby tie isté osoby na dlhú dobu zvládli
nároky, aké má dynamická pluralitná spoločnosť vo svojom vývoji.
V európskom priestore takmer nikde dnes nevidno na čele štátov, ale ani
politických strán osoby, ktoré tam boli pred desiatimi-pätnástimi rokmi.
Redaktor: Máme historické
precedensy, ktoré by mohli byť vzorom pre spojenie slovenských národných síl?
Ďurica: Je múdre zohľadniť, ako
sa riešili v minulosti podobné situácie. Tak v októbri 1932 došlo
k spojeniu prevažne katolíckej Hlinkovej slovenskej ľudovej strany
s prevažne evanjelickou Rázusovou Slovenskou národnou stranou.
V celkom kritickej medzinárodnej situácie začiatkom októbra 1938 sa
k Hlinkovmu autonomistickému programu pripojili prakticky všetky občianske
politické strany na Slovensku. Išlo o záchranu národa a všetci to
pochopili.
Ale netreba pritom zabúdať, že každá
historická situácia je vo svojom druhu nová, preto nebolo by obozretné snažiť
sa zopakovať to, čo kedysi bolo. Na politickom poli pre zjednotenie rozličných
subjektov sú rozhodujúcimi faktormi
politické záujmy každého z tých subjektov, ale hlavne všeobecná
politická situácia, ktorá im na to dáva príležitosť, alebo ich priam do toho
núti. Zdá sa nepochybným, že súčasná politická situácia na Slovensku nadobúda
povahu takého nutiaceho faktora. Tendencia politických síl, ktoré ovládajú
európsky priestor, je dnes – ako to obrazne vyjadrila akútna talianska
pozorovateľka Ida Magliová – „rozpustiť národné spoločenstvá ako kocky cukru
v európskom čaji“. Je iba na vedúcich osobnostiach národne orientovaných
politických síl, či situáciu takto pochopia a budú podľa toho aj konať.
Kritériom na hodnotenie politikov a ich činnosti zostáva vždy rímske:
Najvyšším zákonom je spoločné dobro národa a štátu. Brániť si národnú
identitu je nielen jedným zo základných ľudských práv, ale aj záväzná
kresťanská mravná povinnosť.
No comments:
Post a Comment